Detta examensarbetes huvudsakliga syfte är att undersöka användbarhet i
interaktiv grafik. Grafikens uppgift är att informera om det kommande
motorevenemanget Power meet i Västerås för en utvald målgrupp. Den färdiga
grafiken kommer nå ut till målgruppen genom dagstidningen Vestmanlands Läns
Tidnings webbplats. Den vetenskapliga frågeställningen är således: Hur kan
interaktiv grafik över Power meet skapas utifrån ett användbarhetsperspektiv?
Under arbetes gång har jag främst förlitat mig på litteratur som behandlar
begreppet ”Användbarhet” som sätter användarens perspektiv i centrum.
Samtidigt gjordes en analys av befintlig grafik på nätet för att bättre förstå hur
interaktiv grafik ser ut i dagsläget och hur upphovsmännen handskas med
användbarhet. Eftersom begreppet är så omfattande är arbetets struktur uppdelad
efter följande områden: Navigation och struktur, Klickbart eller ej klickbart, Färg
och grafisk form, Bilden och textens utformning och samspel.
Slutligen utprovades den färdiga grafiken för att ge insikt i hur den
vetenskapliga frågeställningen kan besvaras. Resultatet visade att designen
uppfattades till stor del så som de avsågs av majoriteten av testdeltagarna.
Resultatet visar också om hur en design kan förefalla självklart för vissa medan en
annan mottagare istället upplever designen som förvirrande. Det visar tydligt hur
olika människor uppfattar informationsdesign.
Eskilstuna, 2007. , p. 43