https://www.mdu.se/

mdu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
STEAM-undervisning: En allmän litteraturstudie om vad ämnet Art tillför STEAM-undervisning och på vilket sätt det kan gynna elevers lärande
Mälardalen University, School of Education, Culture and Communication.
2022 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Utbildningsforskare i början av 2000-talet uttryckte ett behov av tvärvetenskaplig undervisning för att stärka elevers begreppsförmåga och öka deras intresse för naturvetenskapliga ämnen samt matematik. Diskussionen inkluderade ämnen som Science, Technology, Engeneering and Mathematics (STEM). På senare tid har STEM utökats till STEAM (Science, Technology, Engeneering, Art and Mathematics) i ett försök att tillsammans med vetenskapliga ämnen utveckla kreativa förmågor och innovativt tänkande. A:et i STEAM står för Art, vilket motsvarar ämnet Bild i svensk grundskola. Syftet med föreliggande studie var att utröna om aktuell forskning uppvisar att STEAM-undervisning kan bidra till utveckling av kognition och abstrakt tänkande samt om elevers kreativa förmågor stärks. Studien är en allmän litteraturstudie med en kvalitativ analys av hur aktuell forskning framställer för – och nackdelar med STEAM-undervisning. Aktuell forskning visade på hur STEAM-undervisning möjliggjorde för elever att studera verklighetsbaserade problem och därmed öka förståelsen för hur olika ämnen påverkar varandra. När elever i tvärvetenskaplig undervisning undersökte problem kunde de relatera till och bli medvetna om vikten av att väva samman olika ämnen och dra nytta av tidigare kunskaper. Resultatet påvisade att kreativa material hjälper elever att resonera och reflektera i undervisning samtidigt som elever får en ökad begreppsförståelse. Kreativa och laborativa material blev ett stöd vid problemlösning och elever hittade innovativa sätt att kommunicera med varandra. En slutsats blev att STEAM-undervisning kan gynna elevers förmåga att tänka kreativt och utmanas i att reflektera och kommunicera med andra.

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 40
Keywords [sv]
STEAM-undervisning, estetiska uttryckssätt, tvärvetenskaplig, divergent och konvergent tänkande, lärprocess
National Category
Didactics
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mdh:diva-59228OAI: oai:DiVA.org:mdh-59228DiVA, id: diva2:1673823
Subject / course
Miscellaneous
Presentation
2022-06-01, A2-004, Hamngatan 15, Eskilstuna, 18:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2022-06-22 Created: 2022-06-21 Last updated: 2022-06-22Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(660 kB)502 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 660 kBChecksum SHA-512
b9bae1393341a03b6e0252aa54b4175483fc1b5fc294b40e54518d11836da6c90c4cfcd0d8e150294e5cc65efd55b421a9ff0d799133c34829839884818985e2
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education, Culture and Communication
Didactics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 503 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 240 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf