Textbaserad information om VR-möten
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [en]
VR (Virtual Reality) as a meeting form is relatively new and not widely used at present time. VR is based on the sense of presence, which makes it a challenge to describe and explain in text. Patrik Johansson, who was the client for the design, requested a text-based information material with the aim of motivating the recipient to make use of VR meetings. The target group for the material is not used to the technique and has no prior knowledge of it.
The work was based on questions such as: How can technical motivational texts be written and what do you need to think about when writing such texts to an unknowing target group? How can a relatively heavy technical subject be reformulated to function motivational rather than purely informative and instructive? The final question therefore became: How can rhetorical approaches be used to design technology-motivated information design?
In my work, I have tested whether style figures are effective rhetorical tools when designing a text. Texts about technology often need to be written in a motivating way for the user to dare to approach it, both socially and emotionally, in order not to find it daunting (Mårdsjö, 1992, p. 57). The style of a text covers not only the purely stylistic aspects, such as word choice and imagery, but also the aspects that give a text its character, such as ethos and arguments. This is what Janne Lindqvist says in the book Klassisk retorik för vår tid (2017, p. 264).
Through the methods of text analysis, interview and focus group, I have come to the conclusion that style figures, rhetorical approaches and concrete examples indicate that the reader is positively affected by and gain an understanding of the information.
Abstract [sv]
VR (Virtual Reality) som mötesform är relativt ny och används i dagsläget inte i större utsträckning. VR bygger på närvarokänslan, vilket gör dettill en utmaning att beskriva och förklara i text. Patrik Johansson, som varit uppdragsgivare till gestaltningen, efterfrågade ett textbaserat informationsmaterial med syfte att motivera mottagaren att använda sig av VR-möten. Målgruppen för materialet är ovan vid tekniken och har inga förkunskaper.
Arbetet utgick från frågor som: Hur kan teknikmotiverande texter skrivas och vad behöver man tänka på när man skriver sådana texter till en okunnig målgrupp? Hur kan ett relativt tungt tekniskt ämne omformuleras för att fungera motiverande snarare än rent informativt och instruerande? Den slutgiltiga frågeställningen blev därför: Hur kan retoriska grepp användas för att utforma teknikmotiverande informationsdesign?
I mitt arbete har jag provat om stilfigurer är effektiva retoriska verktyg vid utformningen av en text. Texter som handlar om teknik behöver ofta skrivas på ett motiverande sätt för att användaren ska våga närma sig den, både socialt och emotionellt, för att inte finna den skrämmande (Mårdsjö, 1992, s 57). En texts stil omfattar inte enbart de rent stilistiska aspekterna, som exempelvis ordval och bildspråk, utan också de aspekter som ger en text dess karaktär, som ethos och argument. Detta menar Janne Lindqvist i boken Klassisk retorik för vår tid (2017, s 264).
Genom metoderna textanalys, intervju och fokusgrupp har jag kommit fram till att stilfigurer, retoriska grepp och konkreta exempel indikerar att läsaren påverkas positivt av och får förståelse för informationen.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 38
Keywords [sv]
Informationsdesign, textdesign, VR, teknikmotivering, retorik, stilistik
National Category
Communication Studies Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mdh:diva-51497OAI: oai:DiVA.org:mdh-51497DiVA, id: diva2:1475443
Subject / course
Information Design
Presentation
2020-06-03, 10:49 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2020-10-132020-10-122020-10-13Bibliographically approved