Detta bidrag diskuterar vad interaktiv forskning kan vara inom designforskningen, med utgångspunkt ur exempel, erfarenheter och upplägg i projekt Vis´man. Vi reflekterar särskilt över relationerna: metod-roll-resultat.
Vis´man är ett KK-finansierat design- och forskningsprojekt som undersöker visualiseringens roll inom visual management, tillsammans med användarna i deras kontexter. I interaktivitet med användarna utvecklas befintligt design- och kunskapsläge i de verksamheter som deltar.
Centralt för all interaktiv designforskning är att användare och andra parter inkluderas i undersöknings- och/eller designutvecklingsprocesserna, eller med andra ord att deltagarna ingår i ett kollektivt designutvecklingsarbete. Ibland benämns detta användarinvolverande designansats (eller designforskningsansats). Användarinvolvering kan ske i olika grader och deltagarna kan anta olika perspektiv och roller beroende på när i processen de deltar (och vad man kan tänka sig att deltagarna kan bidra med utifrån sin specifika erfarenhet). I detta bidrag analyserar vi och förmedlar upplägg, exempel och erfarenheter ur projekt Vis’man, samt reflekterar över deltagarnas grad av inkludering, perspektiv och roller inklusive metoder för deltagandet.
Deltagarnas roller skiljer sig under projektets gång. De antar till exempel rollen som empiriinsamlare, alltså någon som observerar i sin egen kontext. Med sin yrkeskompetens deltar de då som experter, och tar del i analysarbetet gällande det som är kontextspecifikt. Här kan man anta att just deras perspektiv bidrar med en kunnig blick på det som undersöks. Det kan gälla förutsättningar och problemområden men också mer specifik detaljkunskap. De är på samma gång också källa till empiriska data.
Deltagarna/användarna fungerar också som en slags assisterande formgivare, särskilt i ide tidiga faserna av innovation och designprocesser. De fungerar också som kvalitetsvärderare av resultat. Med utgångspunkt i sin yrkeserfarenhet deltar de i iterationer och utvärderar i samspel med designforskare de utvecklade designkomponenterna i sin användarkontext.
*Vis’man, står för Visual and spatial communication in management from users’ perspectives.
2019.