mdh.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Dataspel som ett lugnande medel: En kvalitativ studie om unga vuxna mäns upplevelser kring dataspel och dess effekter på hälsan. Akademin för häls
Mälardalen University, School of Health, Care and Social Welfare.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Studien syftar på att belysa hur dataspel påverkar unga vuxna mäns beteende samt vilka för-och nackdelar det har på hälsan. Det kommer oftast upp negativa reaktioner på dataspel och dess effekter på hälsan. Forskning visar att våldsamma spel påverkar beteendet negativt och att det leder till ett aggressivt beteende. Det är sällan positiva aspekter som tas upp i studier av dataspel och mindre forskning om unga vuxna mäns upplevelser av dataspel. Målinriktat urval valdes i studien då sex unga vuxna män från Västerås ansågs vara relevant som målgrupp för att ta reda på för- och nackdelar med dataspel samt hur de upplever påverkar deras hälsa.

Studien grundar sig på en kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom semistrukturerade intervjuer som utformning. Intervjuerna analyserades genom en manifest innehållsanalys. Resultatet visar på att utredarna upplevde att dataspel har både negativa och positiva konsekvenser beroende på varför man spelar. Dataspel enligt utredarna i studien är avkopplande och lugnande men det kan påverka kroppen kortsiktigt. Slutsatserna är att dataspel påverkar unga vuxna män mer positivt än negativt när det gäller psykosociala faktorer men mindre positivt för fysiska konsekvenser. Detta beror på att vuxna har mer kontroll och mera kunskaper för att balansera både det dagliga livet och sin hälsa.

Abstract [en]

The study aims to demonstrate how computer games affect young men adults behaviour and the pros and cons of health. There are usually negative reactions to computer games from others and its effects on health. Research shows that violent games adversely affect behaviour and it is believed that it can lead to aggressive behaviour. There are rarely any positive aspects addressed in studies of computer games and less research on young adult men's experiences of computer games. Targeted selection was chosen in the study as six young adult men from Västerås were considered relevant as a target group to find out the pros and cons of computer games and how they experience their health being affected.

The study is based on a qualitative method in which the data collection took place through semi-structured interviews as a design. The interviews were analysed through a manifest content analysis. The result shows that the investigators experienced that computer games have both negative and positive consequences depending on the reason they play. Computer games according to the investigators in the study are shown to be relaxing and calming but however, can affect the body in the short term.

The conclusions is that computer games affect young men more positively than negatively when it comes to psychosocial factors but less positive for physical consequences and outcomes. This is because adults have more control and more knowledge to balance both daily life and their health.

Place, publisher, year, edition, pages
2019.
Keywords [en]
Addiction, behaviour, computer, computer games
Keywords [sv]
beteende, beroende, dataspel, dator
National Category
Medical and Health Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mdh:diva-44397OAI: oai:DiVA.org:mdh-44397DiVA, id: diva2:1328711
Subject / course
Science of Public Health
Examiners
Available from: 2019-06-24 Created: 2019-06-22 Last updated: 2019-06-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(444 kB)28 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 444 kBChecksum SHA-512
61eb409ec3ce4f8eb6e02a3b3e145b5efadb4b976f10093df95344053ee11be8a43075fb7edb7a804ad023e016b108bd78ee803795b060cff1ffa64f9f3c41d5
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Health, Care and Social Welfare
Medical and Health Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 28 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 171 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf